home alikcesko Aliexpress – Jak jsem nakupoval a moje vlastní zkušenost

Aliexpress – Jak jsem nakupoval a moje vlastní zkušenost

…taky jsem se obával nákupu na Aliexpress, ale není se čeho bát. Zboží je tu o třetinu, polovinu někdy i více levnější než na českých E-shopech a v obchodech. Velká nevýhoda je, že zboží k vám jede 3-6 týdnů, ale každá úspora dobrá nebo ne? A když budete dodržovat pravidla, nemůžete o peníze přijít. Ti co píšou, že přišli, tak ti na 99,99% propásli nějakou lhůtu na odvolání apod. Já jsem udělal spoustu nákupů a přišel jsem pouze o pár dolarů ve dvou bo třech objednávkách viz info níže, ale v zásadě zboží jsem měl v ruce vždy. Příjdete spíš tak maximálně o rozdíly v kurzu mezi dolarem a korunou, ale to se bavíme o pětikorunách za nákup cca za 15 dolarů. Když vidím ty dotazy, tak vám sem s dovolením napíšu návod na nákup na Aliexpress. Vypadá to jako román a román to taky je :jazyk:, ale jsou to opravdu jen fakta, ale doporučuji tomu, kdo chce začít nakupovat, aby dočetl až do konce. Původně to tak dlouhé nebylo, ale pořád tam dolňuji další a další moje zkušenosti a důležité informace. Asi vám to nepobere hlava všechno najednou, budete se muset k návodu vracet, ale hlavně si přečtěte ty varování, jsou opravdu důležité a obzvláště to poslední varování!!! A i když tu asi podkopávám obchody mnohých obchodních domů, už mě to ani netrápí, když vidím ty zisky, co na tom zboží mají. V zásadě tu odpovím na skoro všechny dotazy, co tu lítají. Pokud ne, napište mě na email[email protected] a pokud to půjde, odpovím na to, co tu není a co bude v mých silách. Tak a tady teda jak na to:

NÁVOD NA NÁKUPY NA E-SHOPU ALIEXPRESS OD A PO Z:

Co potřebuji k nákupu… – Základ je mít Visa, Master bo jinou kartu, která má otevřené internetové nákupy. To si vyřídíte v bance nebo v nastavení na on-line účtu, povolíte internetové platby. Při platbě vybraného zboží jen vyplníte údaje z karty a banka převede dolarovou částku na Aliexpress a Vám strhne Kč dle aktuálního kurzu. Platba přes kartu je všeobecně vždy zdarma, platby přes platební příkaz nedoporučuji, je to dost draze zpoplatněné a na Aliexpressu to ani nejde. Nějaký Pay-pal apod. asi taky dobrý, ale kdo o tom nic neví, tak bych se do toho nepouštěl, protože opravdu můžete přijít o peníze a za to to nestojí. U Visa karty je taky určité bezpečnostní riziko, ale u Aliexpressu jsem se zatím nesetkal s problémem platby tam, zpátky nebo snad náznak podvodu. Informace o kartě se odesílají zašifrované a není důvod k obavám. Samozřejmě 100% jistota není nikdy a doporučuji obezřetnost a kontrolovat si odečty z účtu, popřípadě na to rychle reagovat. Ale neslyšel jsem, že by se někdy něco stalo u Aliexpressu, jako neoprávněné odčerpání peněz apod. Takže v tomhle směru se toho já osobně nebojím.

Vše je v angličtině… – Na nákup Vám stačí google translator a překladač, který je zakompovaný přímo v e-shopu Aliexpressu. V pravo nahoře klikněte na: vyberte jazyk, najdete češtinu a každá stránka se vám bude automaticky překládat do češtiny. Samozřejmě, že překlad není ideální a některá slova se nepřeloží, ale i pro úplného jazykového imbecila jako jsem já, to bohatě postačí.

Registrace – Samozřejmě se musíte zaregistrovat, kde uvedete adresu doručení. Všem doporučuji, aby se vyhnuli háčkům i čárkám nad písmeny. Pro ně napsat Kašpárková ulice je problém a mohlo by se stát, že tam bude Ka? p? rkov? ulice. Vaše šikovná poštovní doručovatelka možná pochopí, ale taky třeba ne. V tom případě poputuje zásilka zpět do Číny. Takže jméno a adresa bez čárek a háčků, Česká pošta pochopí a čínská firma nezkope. Pak email, na který chodíte často. Velkou výhodou, je mít email u gmail.com, protože přímo v emailu můžete kliknout na překlad emailu a tak jedním klikem víte, co vám ti kluci čínský píšou.

Možnosti nákupu

E-SHOP přes počítačhttp://www.aliexpress.com/ kam jste se již určitě dostali a začali jste se díky tomu o tyto nákupy zajímat.

E-SHOP mobilní aplikace – pokrok postoupil zase krutě dopředu a nákupy přes mobilní aplikace jsou čím dál častější. Stačí si přes GOOGLE PLAY vyhledat aplikaci Aliexpressu, nainstalovat a můžete začít. V zásadě je nákup stejný jako u nákupu přes PC, bohužel aplikace nefunguje v češtině tak, jako přes klasické stránky zobrazované na PC, kde je překladač viz níže. Orientace a vyhledávání v mobilní aplikaci je trošičku náročnější, ale nemusíte se bát, že by jste zaplatili něco omylem, postup potvrzení platby je dobrý a pokud nejste šílenci co rychle odklikají vše co jim tam naskočí, tak se není čeho bát. Také je dobré mít uložené údaje o kartě ve vašem profilu na Ali v MY ALIPLAY viz odstavec v obecných radách Platební karta, Měna:. Ovšem velká výhoda je, že Aliexpress zavedl novinku na E-shopu ve formě filtru pro nákupy přes mobil, kde je ikona mobilu v oranžovém rámečku spolu s doprovodným textem. V současné době (březen 2016) probíhá akce 6-leté výročí, kde zboží koupíte přes mobil levněji, než přes počítač. A slevy jsou tam opravdu velké 5-50% a to stojí za úvahu. Pro méně zdatné v angličtině není problém najít a vyfiltrovat si zboží na PC a koupit ho přes mobil, bo většinou stejně máte ten krám pořád v ruce nebo max 50 cm na dostřel :P. Je více než jasné, že podobných akcí, bude Ali vyhlašovat více.

Výběr zboží – Pak už jen stačí vybrat zboží. Dobré je vědět co chcete, protože jen tak surfovat a namátkově vybírat je nesmysl, ještě když se Aliexpress chlubí tím, že tam mají 10 milionů položek. Dobré je si na google translátoru přeložit pár věcí, jako třeba mikina s kapucí, rifle žena, bunda zimní muž apod. Anglickou frázi pak jen zkopírujete do vyhledávajícího okénka na Aliexpress e-shopu. Vypadne Vám několik stránek zboží, které hledáte. Nebo druhá možnost je se proklikat přes menu v levé části do sekce, kterou hledáte. Další důležité a to velmi důležité je, si nastavit filtr na zboží. Uprostřed, těsně nad prvním zbožím, je lišta kde nastavte Free Shipping (doprava zdarma) a pak Price (cena) se šipečkami nahoru a dolu – tím se vám bude řadit zboži z dopravou zdarma a od nejlevnějšího k nejdražšímu. Pak už jen sázíte zboží do košíku. Je dobré koukat i na hvězdičky a vůbec na hodnocení prodejce. Čínští obchodníci jsou na ty hvězdičky, diamanty a korunky patřičně hrdí a při každém obchodu vás ve zprávách budou moc prosit o hodnocení pěti hvězdami, ale o tom se ještě zmíním níže. Nakupujte u dobře hodnoceného prodejce, čím více diamantů poř. korunka tím lépe, u prodejců s medailemi já osobně nakupuji minimálně. Hodnocení se vám ukazuje u každého zboží, stačí jen najet myší na spodní část záložky se zbožím pokud jste v seznamu. Pokud jste už přímo na položce, kde se dá kliknout na do košíku nebo koupit, je to v pravo od ceny zboží. Každopádně, radši přihodit dolar a koupit u bodovaného prodejce, než komplikace. Opravdu tím předejdete zbytečným transakcím za zrušené obchody a jiné trable apod., také popíšu níže. Ještě např. u elektroniky, kde je nějaká zástrčka (lampička, nabíječka) vždy při úhradě ke zboží připište, že prosíte o EU normu zástrčky (třeba takhle: Please charger for EU, Thank you). Prodejce na to vždy zareagoval a vždy jsem obdržel verzi, kterou jsem bez problémů strčil do české el. zásuvky.

Velikosti – Velkou pozornost věnujte velikostem. U téměř většiny obchodníků s oblečením a bot jsou někde dole pod zbožím různé tabulky s velikostmi. Velikosti se z 99% objednává ve velikostech Asia, takže musíte z tabulek vykoumat, jaká je ta vaše. Jinak vám dorazí mikina o 2 čísla menší. Dobré je jim do okénka pod položku ještě připsat, že chcete EU size S, L, M, XL apod. Můj kluk 11r. má např. velikost 134 což je Asia size 14 atd., atd. Docela na ty poznámky reagují. Nebudte líní a přes ty tabulky velikostí se přeměřte, je tam 5 slov na přeložení, jako rukáv, pas, prsa, záda apod. a rozměry v centimetrech. Zabere vám to 10 minut času a ušetří peníze a zklamání. U zboží zaškrtněte barvu a velikost, jinak vám to nepustí dál a to ani v případě, že je tam jen jedna barva a jedna velikost. Občas se stane, že je text jen v čínských znacích, pak je lepší jít o položku dál, překlad čínštiny přes google translator si fakt nedovedu představit a ani to nehodlám zkoušet. Většinou to je jak anglicky tak čínsky, takže nebudete mít problém. U hodně položek je to napsané, že velikosti jsou v Asia size, málokdy je to v USA nebo EU. Prostě tabulky, velikosti a přeměřit, pak nebude problém. V zásadě, hlavně u oblečení platí, že když vám podle tabulek vyjde vaše velikost, nebojte se jít ještě o velikost výše. Příklad, já mám XL, podle jejich tabulek mám 2XL, ale musím objednávat v size 3XL, protože do 2XL se sice vlezu, ale je mě to malé(!). U bot je to jasné, ale klidně do poznámky napište vaši velikost nohy v cm např.: My foot length is 25,5 cm (EU41). U bot to vychází docela dobře. Uvidíte sami, že nabídek na prodeje oblečení a bot z důvodu špatného objednání, budete na Facebooku vídat velmi často. :? Proto věnujte výběru vaší velikosti opravdu velkou pozornost.

Sleva na objednávce – Pokud objednáváte zboží ve velkém nebo popř. objednáváte jeden druh zboží ve větším množství, lze se dohodnout s prodejcem na slevě. Upozorňuji, že je to běh na týden možná dva, protože jak už se zmiňuji jinde, korespondence s prodejci kvůli časovému posunu postupuje cca 1 zprávou vaší a 1 zprávou prodejce a to za den! Ale jde to. Postup je takový, že si vyberete zboží a potvrdíte objednávku, ale nezaplatíte ji! Nestačí mít zboží v košíku(!!!), musíte objednávku potvrdit, ale nepokračovat k zaplacení. Takto vytvořená objednávka se totiž zobrazí i prodejci a ten může po vyjednávání upravit cenu. Buď vás pošle slušně do háje, že to nejde, protože má 15 dětí apod. :zed:, nebo se dohodnete. Já se dohodl viz na konci reference LED žárovky GU10 9W – 85 kusů. Když se dohodnete na ceně, on ji upraví v objednávce a vy pak zaplatíte upravenou cenu. Upozorňuji, že se možná dohodnete a jen v případě, že objednáváte zboží nad cca 3.000,– Kč. Takže nečekejte, že u nákupu za 1,99$ budete prodejte drtit na 50% slevu. Například já jsem u zboží za cca 4.000,– Kč získal slevu cca 10%.

Košík a úhrada – V košíku máte seznam zboží, co jste si vybrali. Někdy je co položka to platba nebo pokud nakupujete u jednoho prodejce máte u jedné položky 2 a více zboží. Můžete platit každou položku (prodejce) zvlášť, ale jednodušší je zaplatit celý košík na konci seznamu jednou platbou. Výsledek nijak neovlivní úhradu jednotlivých položek.

– Platba vám bude stržena dle aktuálnímu kurzu k dolaru prakticky ihned nebo bude blokována a bude vám stržena z účtu během následujících 2-3 dnů. Nelekejte se, že jde jednou platba do Anglie jednou přímo do Číny. Během 24 hodin vám Aliexpress potvrdí platby k jednotlivým položkám a to můžete sledovat ve zprávách a kontrolovat dle jednotlivých objednávkových čísel. Důležité je správně vyplnit vše co po vás žádá platební proces: musí se zadat vše tj. číslo karty, datum platnosti (pokud končí platnost, taky nepustí platnost – pokud je konec platnosti karty 2–3 měsíce, už to nemusí pustit), kontrolní trojčíslí a majitel karty (dodržet malé i velké písmena a nepoužívat háčky a čárky).
Níže v radách uvádím k tomuto jedno varování, tak si to tam nezapomeňte přečíst viz Platební karta.

Po zaplacení… – Operace nákupu pak má několik fází. Jakmile po vybrání zboží kliknete na košík a všechny položky uhradíte přes kartu, tak se celý obchod rozběhne. Z účtu vám ihned strhnou peníze, popřípadě je zablokují a strhnou vám je během dalšího dne možná dvou. Nelekejte se, pokud se na výpisu objeví, že peníze jdou někdy rovnou do Číny a někdy jdou kamsi do Anglie apod. Prakticky ihned vám přijde zpráva na email, kde vám sdělí, že během 24 hodin budou čekat na potvrzení platby (Payment for Order no. xxxxxxxxxxxxxx has been accepted.). Po potvrzení platby vám na každou položku začne chodit spoustu informačních emailů, který většinou zasílá automat a je zbytečné na ně odpovídat. Ale má to výhodu ohledně překladu, kde si translator poradí lepe, než u konverzace, která vás čeká a nemine později.

Potvrzení prodejcem – První taková zpráva je, že vaše objednávka byla odeslána výrobci (This is an e-mail notification to inform you that your order. xxxxxxxxxxxxx has been shipped). To znamená, že se ještě nic neděje. Je tam různá lhůta na vyřízení této operace cca 5-15 dní. Odtud se již přesuneme k vašemu profilu na Aliexpressu. Vpravo nahoře najděte záložku My Aliexpress a klikněte na ni, rozbalí se Vám toto menu:

• Payment Required (0) = požadovaná platba (to se vás netýká, protože platíte předem)

• Unconfirmed Delivery (0) = Nepotvrzené doručení

• All Orders (0) = Všechny objednávky

Shipment Required (4) = Vyžadující potvrzení

Vás zajímají v podstatě jen poslední dvě položky. Položka vyžadující potvrzení není pro to, aby jste něco potvrzovali, ale jsou tam položky, které čekají na potvrzení prodejcem. Potvrdí, že tu vaši objednávku přijímá a jakmile to udělá, položka odsud sama zmizí. Pak už jen sledujete položky ve složce Všechny objednávky. – Kliněte na All Order:

• Awaiting Payment (0) (to se vás netýká, protože platíte předem)

• Unread Order Messages (0) = nepřečtené zprávy

Goods Awaiting Acceptance (15) = zboží čekající na schválení

• Dispute Order (0) = spory

V zásadě opět řešíme poslední dvě položky, z nichž o sporu napíši později. Rozbalte zboží čekající na schválení, kde je v zásadě jen výtah vašich objednávek, které postoupily do dalšího kola. U položky se objeví tlačítko Extend Processing Time a Cancel Order. Extend Processing Time = prodloužit dobu zpracování, není to nutné, ale pokud zboží moc chcete je dobré jim dát třeba 5 dní navíc, ale není to nutné. Cancel Order je zrušit obchod, to pro případ, že si to rozmyslíte (viz zrušení obchodu níže). Pokud jde tedy vše jak má, objeví se vám po několika dnech vedle položky tlačítko Confirm Goods Received = Potvrdit správné přijetí zboží. Za žádných okolností na toto tlačítko neklikejte(!!!), dokud nemáte zboží v ruce a dokud ho nezkontrolujete, nevyzkoušíte apod. To znamená, že když toto odsouhlasíte dříve než obdržíte zboží anebo dokonce dříve než prodejce odešle zboží, není už žádná záruka na to, že zboží dorazí a nedostanete již žádnou náhradu a není žádné dovolání. Ve foru jsem tam pár stížností viděl, ale dovoluji si tvrdit, že došlo právě k této situaci. V zásadě je v E-shopu nastaveno vše optimálně a vůbec není potřeba zasahovat do těch lhůt a nastavení.

Sledování zásilky – Než zboží dorazí, je dobré rozbalit si vždy View Detail u každé položky, kde můžete vše sledovat. Hlavně Logistics Information, kde dostanete Tracking Number (přepravní číslo), na základě kterého můžete sledovat pohyb zásilky u České pošty (https://www.postaonline.cz/trackandtrace). Existují i jiné adresy, kde se dají zásilky sledovat, ale fungují v podstatě srovnatelně s Českou poštou. Upozorňuji, že to funguje tak z 50% a ještě jen u některých sledovacích čísel, tak nezoufejte, pokud nebudete 4 týdny o zásilce nic vědět. Nejlépe to funguje u čísel co začínají písmenem R a končí písmeny CN, ostatní skoro nejde dohledat. I když na adrese 17track se teď hodně zlepšili a dohledají i jiné společnosti než China Post. Občas tato stránka zlobí a nechce se načíst, tak jí dejte načas nebo zkoušejte vícekrát, velkou výhodou těchto sledovacích stránek je to, že začali s námi komunikovat v češtině, což dokládá rostoucí objem nákupů českých zákazníků. Na detailu položky (zboží) běží odpočítávání, do kdy vám musí zásilka dorazit. Když nedorazí, budete muset vyvolat spor (popíšu níže). Když dorazí, potvrdíte přijetí a vše je v pořádku. Potvrdit zboží je pro prodejce velmi důležité, takže by jste to neměli odkládat nebo protahovat. Totiž až na základě vašeho potvrzení o převzetí zásilky, dostane prodejce od Aliexpressu vaše peníze za zboží, co vám poslal. Myslím, že by bylo neslušné a nefér, jim to nepotvrdit, vžijte se do jejich situace, kdy čekají na peníze, asi známe všichni, jak nepříjemné to je. A s tím souvisí i ohodnocení obchodu. Já osobně dávám většinou plný počet hvězd, protože nevidím důvod, proč ne, když je vše OK. Pokud zboží nepřijmete nebo nevyvoláte spor, že vám zboží nedorazilo, po určité lhůtě se obchod uzavře automaticky a vy přijdete o možnost jakékoliv reklamace!

Obchod zmrazen… – A ted se dostáváme k potížím, které mohou nastat, a které občas opravdu nastanou, ale také se není čeho bát. Vrátím se k bodu, kdy prodejce potvrzuje vyřízení vaší objednávky. Protože na to má jen určitý čas (cca 5 dní) a pokud to neudělá, pak váš obchod bude takzvaně zmrazen (Frozen). Ještě k tomu bývá připojená strašidelná zpráva, že je obchod zmrazen, kvůli podezřelému prodejci. Není to nic vážného, ale zboží na 99% neobdržíte. Po 10 dnech se obchod automaticky zruší, peníze vám budou vráceny, což sice trvá asi 5-10 dní, ale peníze se k vám vrátí dle aktuálního kurzu. Zde právě dochází k drobným ztrátám nebo naopak výdělkům díky aktuálního kurzu mezi dolarem a korunou, ale jsou to opravdu jen koruny, max. pětikoruny (teda pokud nekupujete ve velkém). Občas se stane, že je obchod zmrazen i když dostane sledovací číslo a vy ho dohledáte a sledujete jak zásilka cestuje do ČR. Pak se to nějak zadrhne a vy jen koukáte, jak zásilka 14 dní trčí ve stavu přeprava do ČR. Nevím proč tomu tak je, důležité je, že je obchod ve stavu zmrazen, protože to znamená, že dostanete všechny peníze zpět aniž by jste museli vyvolávat spor.

Zboží dorazilo – Pokud zboží dorazilo v pořádku, není třeba nic dále řešit. Jen je důležité potvrdit přijetí balíčku a ohodnotit hvězdami popř. komentářem prodejce. To se provede na kartě zboží, kterou rozkliknete (View Detail) v záložce moje obchody (My Orders). Na kartě položky zaškrtneme položky, které chceme ohodnotit. Po kliknutí na tlačítko Confirm Goods Received (Potvrdit přijaté zboží) se vám otevře menu pro hodnocení. Zde zaklikáte počet hvězd u každé položky a popř. komentář na prodejce (doporučuji v AJ i v ČJ) a to je totální konec obchodu. Upozornění: zboží potvrzujte pouze v případě, že zboží je v pořádku, že funguje a hlavně, až zboží dorazí a máte ho opravdu fyzicky v ruce!!! Pokud potvrdíte zboží dříve než dorazí a ono pak nedorazí, máte smůlu (většinou začátečnická chyba, kterou si prošlo hodně lidí).

Občas se na balíčku objeví tento text na žluté samolepce: Goods not fulfilling the conditions prescribed by Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the European Economic Community tzn. Zboží, které nesplňují podmínky stanovené v článcích 9 a 10 Smlouvy o založení Evropského hospodářského společenství. V zásadě to znamená, že zboží bude deklarováno a řazeno do sazebníků dle aktuálních sazebníků jednotlivých států EU a také to, že toto zboží je proclíváno ve zjednodušeném celním řízení (do 22€ zdarma, nad 22€+DPH, nad 150€+DPH+CLO dle aktutálních sazebníků). Podrobnou citaci jsem vložil úplně nakonec tohoto návodu (viz označení XXX, aby to tu nepřekáželo.

Zboží nedorazilo… – Další problém nastane, když zboží nedorazí. V detailu zboží musíte sledovat odpočítávání doručení balíčku a před jejím ukončením vyvolat spor, kde jednoduše zaškrtnete položku, že jste zboží neobdrželi a peníze vám budou ze 100% vráceny dle aktuálního dolarového kurzu. Důležité je, aby jste spor vyvolaly před dokončením odpočítávání, třeba 2-3 před ukončením odpočtu, pak už se bohužel náhrady nedovoláte! Mě osobně se to párkrát stalo a vždy jsem dostal všechny peníze zpět, podotýkám, že „vždy“. Doručovatelka mi některé balíčky hodí do schránky, do které leze dalších 5 lidí, např., otázka je, kde je chyba, jestli u nás nebo na poště, protože něco dávají proti podpisu a někdy nic nechtějí, proč(?) to nevím. Ovšem apeluji na čestnost a nezneužívat toho, protože Česká pošta avízuje doručení zásilky a to u všech, včetně těch, které vám jen tak hodí do schránky. Takže Aliexpress ví kdy mluvíte pravdu, že vám zásilka nedorazila a kdy lžete. Pak vám reklamaci samozřejmě zamítnou. A když jim to uděláte vícekrát (zalžete, že balíček nedorazil), jednoduše zablokují váš účet u Aliexpressu a nebudete moct dál pokračovat v nákupech ani pod jiným emailem nebo adresou, protože sledují takzvanou IP adresu. Jednoduše řečeno, museli by jste změnit i počítač a i připojení k internetu. Problém může pak nastat, když vám váš pošťák nebo soused šlohne balíček ze schránky, Aliexpress má potvrzené doručení a vy máte prostě smůlu. :zed:

Zboží neodpovídá objednávce… – No pak je třetí nejčastější problém a to je, že přišla jiná velikost, barva nebo něco úplně jiného. Tady znovu upozornuji na ty velikosti, pokud si objednáte XL a dojde vám sice XL, ale vy se do něho nedostanete, máte smůlu, protože prostě musíte koukat na ty tabulky velikostí, jak jsem psal u odstavce jak objednat zboží. Ale stává se občas to, že místo šedé mikiny přijde bílá, nebo místo XL přijde S apod. Pak je dobré vyvolat spor a požadovat celou nebo část peněz zpět. Musíte to nafotit a připojit obrázky. Vyfotit celé zboží včetně obalu s viditelným textem na obálce a pak detaily problému, kde je problém (visačka velikosti, barvy rukávu apod.) a pak detail obálky s informacemi o zásilce, v zásadě stačí 3-4 fotky. Je dobré napsat, že chcete vše a oni vám pak dají třeba 50%. Pokud toho docílíte a vy s tím souhlasíte, dojde k ukončení spor, obchodu a vy dostanete tuto částku zpět. A vy si tu věc necháte nebo prodáte někomu, komu to bude a ještě na tom vyděláte. Pokud je problém větší, jako třeba, že je to roztržené, rozbité viditelně nebo třeba úplně jiné zboží, pak opět nafotit a trvat na 100% náhradě a zaškrtněte, že nebudete posílat zboží zpět (občas jsou na obálce na zpáteční adrese jen krásný čínský kličky, takže bych to nedal dohromady ani na poště s podporou paní u okénka). Většinou se s vámi bude chtít prodejce domluvit na částečné náhradě, ale pokud jste dostali jiné zboží, není důvod a trvejte na 100%. Pokud nebude souhlasit, budete muset takzvaně postoupit spor. To už řeší Aliexpress a pokud opravdu je důvod, většinou vždy rozhodnou ve váš prospěch. Pak už je to klasika, uzavře se spor a obchod a vám dorazí peníze zpět. Někdy prodejce místo vrácení peněz pošle znovu stejné zboží, což je také určitě bez problému akceptovatelné. U těchto operací už někde nebude fungovat překladač v Aliexpressu, budete muset prostě kopírovat do google translator a zaklikávat body dle toho, jaký je váš problém, ale dá se to zvládnout, nebojte se toho. Chce to jen uspat děti, dát si kávičku a vše v klidu, přeložit a odklikat.

Zrušení obchodu – Někdy se vám stane, že vám prodejce napíše, že máte zrušit obchod a objednat něco jiného apod. Oni jsou za zrušení obchodu z jejich strany penalizovaní, takže se snaží, aby jste to zrušili vy. Já jsem se například u bundy dohodl ve zprávách (viz detail zboží úplně dole), že mi pošle jinou bundu, nakopíroval jsem mu odkaz, kterou bundu chci a ještě mi děkoval, i když bunda byla o 7 dolarů dražší, než ta původní co jsem objednal. Podmínka je samozřejmě, že musíte objednávat u stejného prodejce. Když kliknete na zboží, vlevo se vám zobrazí zboží od stejného prodejce, tam vás to navádí na jeho sekci a tam můžete vybrat něco jiného. Není možné, trvat na jiném zboží od jiného prodejce, není to technicky proveditelné, pak opravdu musíte obchod zrušit vy. Když budete mít důvod, jako třeba, že zboží již není dostupné. Zrušit můžete také, když si to rozmyslíte, ale musí to být před příjetím, popř. před odesláním objednávky, poté už to nejde. Při zrušení objednávky, bude prodejce dotázán, zda se zrušením souhlasí, nesetkal jsem se s tím, že by nesouhlasil a pak už nebrání nic k tomu, aby vám Aliexpress poslal peníze zpět.

Lhůty – důležité! – Na všechno máte lhůty, do kdy musíte danou situaci řešit, tady klasické české šlendrijáctví, že se to potom nějak ukecá opravdu nefunguje. Prostě to s vámi přestanou řešit, protože podle jejich pravidel jsou v právu a vám nepomůžou ani prosby ani nadávky. Ještě jsem se nesetkal s nikým, kdo by přišel na Aliexpressu o peníze a pokud tady v předchozích příspěvcích napsal, že ano, pak je to na 99.99% proto, že propásl nějakou tu lhůtu na řešení problému. Když budete hrát s nimi fér a podle pravidel, budete spokojeni, a když ne, peníze se vám nevrátí.

Spory – Dost je toho napsáno v předchozích 5 bodech. Přesto se k tomu vracím. Občas se stane nevyhnutelným vyvolat spor a zde chci jen doplnit. Než vyvoláte spor, snažte se nejdřív s prodejcem domluvit. Není to jednoduchý, já angličtinu neovládám a tak jsem odkázaný na google translátor, což není úplně ideální. Snažte se volit jednoduché věty, radši 5 krátkých vět než jedno souvětí o pěti větách. Přes translátor z toho vyleze věta, která může mít úplně jiný význam! A pak ještě než to odešlete, zkuste to přeložit i opačně, takhle jsem zjistil, že mě klidně místo slova „košík“ jako nákupní, překládá košík basketbalový :pocitac:. Pokud prodejce nereaguje nebo nejste spokojeni s výší refundace, klidně spor vygradujete a postupte ho výš, pokud jste v právu, Aliexpress už jim to vysvětlí za vás. Nějaké velké debaty s prodejcem nemají smysl a trvá to dny! U nás ve 12:00 je u nich 19:00, takže vy odpoledne napíšete a oni druhý den odpoví, takže opravdu na velkou diskuzi to není. Spor používejte když jste si jisti, že jste v právu. To, že mě poslali něco jiného než měli se mě stalo jednou a dosáhl jsem dokonce 100% refundace, ale ne vždy tohoto docílíte. Např. jsem objednal mikinu na 10 letého kluka a přišla mě mikina na dospěláka a ještě úplně jiná. Napsal jsem story jak byl kluk zklamaný a uspěl jsem. Ale spíše dosáhnete 50% nahrady než 100%. Např. u dětské bundy která měla být péřová, byla ve skutečnosti z úměliny a téměř průhledná, zde jsem nedosáhl ani těch 50%. Nebo jsem koupil 2ks nabíječek k mobilu s 2×USB slotem. Hned první noc mě to vyrazilo EL v celém bytě a to asi po 2 hodinách nabíjení. Objednal jsem 2 kusy a ten druhý to udělal taky. Obě nabíječky jsou samozřejmě KO. Se sporem jsem „neuspěl“, protože jsem nebyl schopen doložit fotkou, že jsem byl 2× 5 minut bez EL než jsem nahodil stykač a že nabíječky jsou KO. O peníze jsem samozřejmě přišel! :cert: Prostě se to občas stane. Proto je velmi důležité, vybírat zavedené a dobře hodnocené prodejce i za cenu vyšší ceny, vyplatí se to a mám to osobně ověřené. Ono je to jak u nás u značkového zboží, adidas bunda vás sice stojí 4000,– Kč, ale vydrží vám klidně i 10 let (taky vyzkoušeno), u Vietnamců koupíte bundu za 750,– Kč a vydrží vám jednu zimu, co dodat? Prostě ne vždy se zadaří, ale musíte mít k tomu trochu nadhled, pokud kupujete 1× za rok a zrovna se nazadaří, je to ke vzteku. Ten kdo nakupuje 4× do měsíce a nezadaří se 1× do roka, tak zamáčkne slzu a jede dál, bo i tak se vydělá na jiných obchodech a v globálu ušetříte 100-200% proti českým obchodům a E-shopech. I když propásnete všechny lhůty, teoreticky je šance na dovolání se jen formou HELP DESK, bohužel o tom nic nevím, nemám s tím žádné zkušenosti a nemůžu k tomu nic napsat.

Celní řízení – Při objednávce dražšího zboží, nepíšu zde záměrně částky, protože oficiálně jsou částky stanovené viz níže Clo a DPH, ale ve skutečnosti to funguje jinak. Koupíte zboží např. za 45$, na balíček vám napíšou 10$ a balíček vám přijde domů i bez celní deklarace. Ovšem když si objednáte např. mobil, celnice balíček zadrží a bez celní deklarace nepustí balíček dál. Celní řízení se dá udělat dvěma způsoby:
1. osobně zajdete na celní sklad v Praze a tam s potřebnými doklady celou záležitost vyřídíte. Popisovat to zde nebudu, protože to nebudeme nikdo z nás potřebovat a kdo ano, ať se doptá přímo tam.
2. přepravní společnost. DHL provádí celní řízení automaticky u každé zásilky nad 22€ a vždy vás to stojí něco navíc nad limitní hodnotu (22€). A protože my jsme „šetřílci“ :potlesk: a kupujeme zásadně pouze zboží s přepravou do ČR zadarmo (Free Shipping), tak nám to doručí Česká pošta. Zde je to jednoduché. Přijde vám obálka s formuláři a se žádosti o doložení skutečné hodnoty zboží, protože to, že to stojí 10$ jak je uvedeno na obálce, nám celní správa nezbaštila. Formuláře vyplníte a přiložíte k nim ofocený výpis z účtu o zaplacení a ofocenou položku v E-shopu a to všechno pošlete na uvedenou adresu. Trvá to asi 10 pracovních dní. Když k tomu doplníte i email, příště s vámi bude pošta komunikovat přes email. Výhoda je, že přes email je to o 2-3 dny rychlejší, tedy cca 5-7 pracovní dní. Jen se musí přes tlačítko na klávesnici PRINTSRCEEN okopírovat výpis z účtu kde platíte objednávku (v případě el. bankovnictví) a okopírovat položku z E-shopu. V programu Malování oříznete to, co nehcete, aby se dostalo na cizí oči, zvládne to i meně zkušený uživatel PC. Jak se používá u PC tlačítko Printsreen :pocitac:, to musíte najít jinde jiný návod. Celkově jsou formuláře velmi jednoduché a není se čeho bát. Pošta za vás vše zaplatí (clo a dph nebo jen dph) a připočítá si 192,– Kč za služby spojené s celním řízením a k vám to přijde jako klasická dobírka.

Celní řízení u dopravy DHL – Možná se budu v něčem opakovat, ale mám novou zkušenost se zásilkou doručovanou přepravní společností DHL. DHL je renomovaná a velmi spolehlivá přepravní společnost, které se dá těžko něco vytknout. Bohužel co se týče cen je to jako vietnamské tenisky a tenisky NIKE. Ale k věci: Pokud tedy prodejce z nějakého důvodu použije přepravu DHL, je to v zásadě ze dvou důvodů. Buď jste si za to připlatili nebo zásilka byla moc těžká nebo objemná, že se nedala zaslat obyčejnou poštou (China Post atd.). Asi jsou i jiné důvody, ale jiné mě nenapadají. Obecně proclení je v celku jednoduché, i když to složitě vypadá, a s doptáním na celnici to zvládne opravdu každý a doklady, které dokládáte jsou prakticky stejné jako u proclení Českou poštou.

Přidělení EORI – K proclení na celnici budete potřebovat číslo EORI, to si vyřídíte na stránkách celní správy, vyplníte jen adresu a číslo OP a celní správa Vám přidělí číslo začínající písmeny CZ… Doporučuji uložit (nejlépe přes PrintSreen) a vytisknout, budete to později potřebovat.

Proclení s DHL – Po té co DHL přepraví zásilku do ČR, vyzve vás, aby jste se rozhodli pro proclení s účastí DHL nebo bez něj. Pro ty co nemají možnost si zajít na celnici (třeba Ostrava, Brno, Praha – Zdiby apod.) doporučuji využít této služby. Je tam poplatek nejméně 550,– Kč, pak se to zvyšuje dle hodnoty zboží. Tzn, že pokud vám doručuje zboží například za 25$ (cca 625,– Kč), připlatíte si za DPH 21% (z 625,– je to cca 132,– Kč) + již zmiňovaný min. poplatek DHL za vyřízení 550,– Kč. Musíte si teda rozhodnout už při nákupu, jestli se vám toto vyplatí. Stačí nakopírovat platbu z účtu, objednávku z E-shopu (vše přes PrintScreen) a vyplníte jednoduchý formulář pro DHL a to vše pošlete emailem na DHL, vše za vás vyřídí a poplatky zaplatíte při doručení.

Proclení bez DHL – Pak je tu druhá možnost a tou je, že proclení si vyřídíte sami, jako jsem to udělal já. Při prvním kontaktním emailu od DHL, jsem odmítl proclení přes DHL a zakliknul jsem možnost, že si to proclím sám. DHL Vám pošle PŘEDÁVACÍ PROTOKOL, který si vytisknete, vytisknete si i výpis z účtu o platbě, objednávku z E-shopu, vezmete již zmíněný EORI číslo (nejlepší je ten obrázek o přidělení EORI celý vytisknout) a doklad o zásilce (taková stvrzenka s čárkovým kódem a s číslem AWB) a můžete vyrazit na celnici. S tímhle vším, tedy 5 papírů zajdete na celnici, kde si musíte nejdřív nechat vypsat CELNÍ PROHLÁŠENÍ (dále jen CP). Musíte si najít spediční firmu, co tyhle papíry vyplňuje. Na každé celnici jich je několik, ale doporučuji nejdřív zajít k okénku celnice a zeptat se, kterou vám doporučí. Např. ve Zdibech mě doporučili deklaranta „Miroslav Bílek“, ženské ochotné a bez dokladu vypsali CP na počkání za 350,– Kč. Cena za vyplnění CP je cca 350-500,– Kč za vyplnění podle firmy, která vám to bude vyplňovat. Vezměte sebou i USB flash disk, deklaranti tam nahrají doklady pro celníky, kteří vám zase flashdisk vrátí. Jakmile budete mít v ruce vyplněné CP, máte vyhráno. Zajdete k okénku celnice, podáte to tam, oni vám to za cca 30-60 minut proclí a stanoví DPH popř. clo, které zajdete zaplatit do pokladny a vrátíte se zpět k okénku a oni vám vydají potvrzené a orazítkované papíry, které pak jen naskenujete a zašlete na email DHL, který s vámi komunikoval. Během 1 dne vám zásilku pustí a zadarmo vám jí doručí (1-2dny). Čím větší zásilka, tím více ušetříte. Protože DHL má prostě svoje ceny a ty nejsou nízké. Já jsem na celnici strávil 1 hodinu (vyplnění celního prohlášení spedicí, 2× okénko celnice, 1× okénko pokladna). Upozorňuji, že tam bylo prázdno a vše šlo hladce. Dodatek – Na balíčku i papírech je uvedena nižší cena než se zaplatilo, dají se doklady přizpůsobit na cenu na balíčku a tím proclít za minimální peníze, lze to, ale není to správné a každý na vlastní zodpovědnost. Dále doporučuji návštěvu celnice v dopoledních hodinách, půl hodiny před zavíračkou se s vámi už nikdo zabývat nebude.

OBECNĚ PÁR DOBRÝCH RAD při nákupu:

Správa vašeho účtu Na vašem účtu (profilu) u Aliexpress se ukládá veškerá historie vašich obchodů. Rozhodně nedoporučuji, aby jste si obchody, které jste již uzavřeli, smazali. Vždy máte možnost se zpětně podívat co jste kupovali, kolik to stálo, popř. objednat znovu u stejného prodejce. Prodejci toto oceňují a občas přidají i nějaký ten dáreček (obvykle bezvýznamná blbůstka). Dále si hlídejte doručovací adresu a údaje o platební kartě v nastavení Aliplay. U přihlašování si můžete zadat, aby si váš prohlížeč zapamatoval Nick a heslo. Není to moc bezpečné, ale kdo má v PC antivir, nemá se čeho bát. Nyní je novinka při automatickém přihlašování, že vás vyzve k posunu šedého proužku zleva doprava, dokud proužek není celý zelený a vyzve vás k vyplnění náhodného 4-místného kódu. Můžete také potvrdit přihlašování přes Facebook, jediné co po vás bude chtít, je souhlas, že se Aliexpress dostane k vaším informacím z FB profilu. Někomu tohle vadí, někomu ne, vše záleží na vás. Já osobně to mám zařízené a zatím bez problému. Jediné čeho si všimnete je, že na zboží, na které jste se na E-shopu Aliexpressu dívali, vás bude na FB pronásledovat reklama na toto zboží. Přežít se to dá :palec:. Sledujte v sekci MOJE OBJEDNÁVKY, vyřizování vašich objednávek, hlavně termíny doručení apod. Aliexpress vás zde bude informovat o stavu objednávek, na něco musíte reagovat na něco zase ne, dočtete se níže.

Obezřetnost: Kdosi tu měl zkušenost, že se nějaké zboží nabízí mimo e-shop Aliexpressu, ale tvrdí vám, že platba jde přes Aliexpress. Dokonce byla platba směřována kamsi do Polska. Od tohoto okamžitě ruce pryč! Aliexpress nemá potřebu nabízet zboží přes nějaké další prostředníky. Moje osobní zkušenost je taková, že se mě cca před 2 lety stalo něco podobného, objednal jsem klávesnici jako náhr. díl k notebooku. Klávesnici jsem nedostal a peníze jsem z dotyčného vytáhl asi až po 3 měsících a to si myslím, že jsem měl ještě velkou kliku. Takže pokud vám někdo zboží z Ali nabízí jinak, než jak se dá koupit viz můj návod, nebrat! Taky proč, když to můžete koupit přímo a sami a se zárukou vrácení peněz.

Platební karta, Měna: K úhradám potřebujete kartu VISA, MASTER atd. Obecně platí, že za platby kartou se neplatí žádné poplatky. Tzn., že vám banka nebude účtovat žádné poplatky za odeslání, popř. za přijetí plateb zpět např. za refundace. Další důležitou věcí, kterou si musíte zařídit před použitím karty je to, aby karta měla povolené internetové platby. Pak už je vše OK. Na Aliexpressu si dokonce můžete identifikační údaje platební karty uložit, platíte pak jen odkliknutím, jen vás to upozorní, že odesílá citlivé údaje. Uložit platební kartu viz složka ve vašem profilu „MY ALIPAY“. Při uložení budete vyzváni k tomu, aby jste si zadali 6-místné heslo, o které vás občas při placení požádá. Aliexpress tvrdí, že tato citlivá komunikacce probíhá šifrovaně a nemůže dojít ke zneužití karty, ale znáte to? Takových ubezpečení jsme ve zprávách viděli, prostě obezřetnost je na místě. Já osobně toho využívám, ale je na každém z vás, jestli toho využije nebo ne. Pokud nakupujete často a nebaví vás dokola vyplňování údajů z karty, tak to smysl má, pokud jednou za čas, tak ne. Ve složce My Alipay pak můžete své údaje sledovat a spravovat. Samozřejmě i s platbami na Aliexpressu platí všeobecné bezpečnostní rady, jako nedávat PIN, neplatit v internetových kavárnách apod. Dále je měna. Nahoře v rozbalovacím menu si můžete nastavit měnu. Některé vaše banky upřednostní platby v € (ČS), některé v $ a některým je to jedno (Raiffeisenbank). Takže si ověřte u vaší banky jak a co a kolik vás to bude stát. Aby jste nebyli rozčarovaní, že platíte v dolarech, strhnou vám to v eurech a ve finále vás to přijde pěkně draho.
Platnost karty – jedna z nejdůležitějších věcí je, si hlídat platnost karty. Problém totiž může nastat při refundaci, kdy jste zboží platili starou kartou a po té žádáte o refundaci, jenže už máte aktivovanou novou kartu. Což je problém a musíte si pak nějakým způsobem zažádat o znovu poslání (což se mě nestalo a netuším jak). Takže velká rada, v okamžiku, jak dostanete novou kartu, běžte na Aliplay a změňte si ji, jinak vám nastanou tyto potíže.

Nízké ceny: Nekupujte věci za nesmyslně nízké ceny, příklad: koupil jsem několikrát zimní bundu za 9,90 dolarů, nikdy mě nepřišla, ale vždy jsem dostal peníze zpět, až cca od 30 dolarů výše za zimní bundu, mě opravdu přišly. To samé platí u bot, mobilů apod. dobrý mobil začíná na 100 dolarech, pokud bude za 29,90 je to prostě bouda, i když i takové mobily jsou, ale jsou to samozřejmě velmi primitivní telefony. O peníze sice nepřijdete, ale vaše prachy pak v následujícím měsíci oběhnou celou zeměkouli a to je fakt, výjimečně si nedělám legraci! ;)

Velikosti Znovu apeluji na velikosti, dá se to tam vyčíst, nesmíte být zbrklý, většinou jsou velikosti v Asia size a dole bývají převodní tabulky (např. boty vel.41EU = 8 Asia size, XL EU = 3XL Asia size, vel. dětská 134cm = 14 Asia size apod.). Objednává se většinou v Asia size, pokud není uvedeno jinak – v tabulkách pod konkrétním zbožím. Nebuďte líní, přeložte si těch 5-6 základních slovíček z tabulky (pas, ramena, prsa, rukávy atd.), přeměřte se a klidně si rovnou objednejte i o číslo větší, vůbec nic tím nezkazíte, věřte tomu. Beztak o vánocích naberete nějaké to kilíčko, já vím, že tohle slyšet nechcete, ale my chlapi na beton přibereme. :lol:

Sledujte zboží v detailech, jsou tam aktuální informace o stavu vaší objednávky a dá se na to spolehnout. Nepropásněte lhůty, které tam běží, není proti tomu odvolání.

Budte poctivý a uvádějte pravdivé informace při reklamaci, při doručení a hodnocení, zvyšujete tím váš kredit na jejich straně a až se opravdu něco nepovede, vyjdou vám opravdu vstříc. Nebojte se do hodnocení napsat, že je vše ok, i česky i anglicky, pomůžete tím dalším nakupujícím a o to víc bude tento systém lépe nápomocen nám všem.

Prodejci: Nakupujte u prodejců, co mají hodně diamantů popř. korunky a v referencích hodně hvězdiček. Je to jako u našich e-shopů, čím více kladných referencí, tím větší záruka bezproblémového obchodu. Sami obodujte poctivě prodejce, je to vodítko pro nás všechny a pro ně to má opravdu moc velikou cenu. Další ukazatel jsou u prodejce přímo u jeho jména nebo názvu firmy znaky dle uzavřených obchodů: medaile (málo), krystaly (hodně) a korunky (moc). Já nakupuji zásadně jen u těch, co mají minimálně modré krystaly. Většinu problému se zásilkou jsem právě u těch málo hodnocených – medaile. Netvrdím, že to tak je u všech, přesnou statistiku si nevedu a rozhodnutí je samozřejmě jen na vás.

Clo a DPH Aliexpress: Obecně se clo ani DPH neplatí u zásilek do 22€, nad 22€ a do 150€ se platí jen DPH 21%, nad 150€ se platí clo i DPH, je to podle sazebníku celní správy. V odkazu na stránkách celní správy určitě dohledáte vše potřebné. Já jsem tam jen nakouknul a dohledat se tam dá lecos i když si myslím, že 99% z vás tam nikdy nevleze. :lol: Proto zvažte, zda se vám nákupy nad 22€ opravdu vyplatí i pokud by balíček prošel clem a DPH. Čínští prodejci sice na malé balíčky uvádějí hodnotu do 10$ a na drahé do 35$, ale pokud celník uvidí na monitoru skeneru něco drahého, bude mu jasné, že to není za 10$ nebo 35$. Balíček pak přesune do celního řízení k vyměření cla a DPH. To pak budete muset absolvovat cestu na poštu nebo celnici, doložit skutečnou hodnotu zboží a platit. Například u mobilů je clo 0%, ale 21% DPH vás nemine. Ještě je šance snížit podfukem hodnotu zboží a tím pak následně i výši dph, ale k tomu vás navádět rozhodně nechci! :?

Úspěšnost obchodu na Aliexpress: Už nakupuji delší dobu a obecně mě vychází, že nějaké to procento obchodů je zmrazeno a peníze jsou vráceny a u cca 5-10% se něco pokazí. I když čím déle nakupuji, tím je to lepší, ale to spíš přikládám tomu, že si opravdu vybírám prodejce dle referencí a počtu uskutečněných obchodů. A i když se občas něco pokazí, pořád se to vyplatí. Ceny jsou třetinové nebo poloviční, někde i více. Navíc, jsem zjistil, že to co je na Aliexpressu, je v českých e-shopech se 100 až 200% přirážkou, ale i více. Dokonce jsem viděl zboží z Aliexpressu už i v kamenných obchodech. Čím déle nakupuji, tím více dokážu odhadnout co je fejk a co ne, takže úspěšnost objednávek mám nyní už skoro 100%.

Značkové zboží: Pozor na renomované značky. Sice Adidas, Nike apod. si nechávají šít vše v Číně a soudruzi občas nějaké zboží ulejou a prodají na Aliexpressu, ovšem nedělám si žádné iluze, že jde vždy opravdu o pravé značkové zboží. Např. bundy Adidas se zdáli být identické jako má adidas v obchodech, těžko soudit, dokud to někdo nezkusí. Určitě je to dobrá kvalita a ostudu si v tom u nás neuděláte, ale já osobně nevěřím, že by mohlo jít opravdu o tyto značkové věci. Například u jedné dětské bundy, co jsem objednával jako značku North Face, pak bylo ve skutečnosti na bundě našito N-orth Face. Ani jsem se nesnažil to reklamovat. Pak ještě riskujete, že vám to zabaví na celnici jako padělek a vy dostanete jen 50% náhradu, a to ještě budete rádi, protože Aliexpress neodpovídá za zabavení na celnici, to je váš problém, že si objednáváte zboží, které odporuje českým zákonům:think:

Baterie, pojistky: U zboží, které jsou na baterie, je mezi kontakty vsunutá folie, která brání provozu. Vždy tyhle věci pořádně prozkoumejte, odblokujte pojistky a folie, než začnete reklamovat, předejdete tím zbytečným tahanicím.

Návody na použití: České návody opravdu nikde u zboží nehledejte a ani se jich nedožadujte. Na tyto obchody se obchodní podmínky ČR (EU) nevztahují a prodejce opravdu není povinen vám dát návod ani v čínštině, natož v češtině. Proto objednávejte jen to zboží, na které stačíte s následnou manipulací i bez návodu. U elektro zboží bývá návod v angličtině, ale spoléhat se na to nemůžete. Výjimku tvoří mobily a tablety, kde je Android a kde je takzvaný multilanguage (multijazyk), a to obsahuje i češtinu. Takže na tohle opravdu pozor.

Výrobky a jejich provoz Obecně platí fakt, že výrobky nejsou schválené pro provozování v EU (!) (např. elektrospotřebiče, hračky, autožárovky apod.) a případné škody v souvislosti s provozováním berete na sebe. V praxi to může např. znamenat, že vám pojišťovna neuhradí škodu např. na domu, který vyhoří v důsledku provozu zařízení neschválené v EU. Nebo, že dostanete pokutu při policejní kontrole za to, že máte na autě třeba žárovku nebo nějaký výrobek, který není schválen pro provoz na pozemních komunikací v ČR atd. atd. atd. ;) Proto nabádám k opatrnosti, než něco zapojíte do zástrčky, zkuste to vyzkoušet někde (např. v garáži, v dílně…), kde nemáte jistič na okruhu domácnosti. Pak se vám může stát to samé co mě s nabíječkama, že mě to 2× totálně odstavilo domácnost od EL viz dole v referencích (nabíčky 2×USB slot).

Daňový doklad: Na to navazuje další problém a to nezískání dokladu o koupi nebo-li fakturu apod. Ti kdo nakupujete jen pro sebe a ne na podnikání, můžete rovnou přeskočit o odstavec dál. Soudruzi tohle prostě neřeší a obávám se, že i kdyby ano, náš Finanční úřad by vám to stejně vyhodil. Fakturu by vám vystavili v čínském nebo anglickém jazyce. Anglicky by to možná ještě prošlo, ale museli by jste mít v účetnictví přiložen aktuální kurzovní lístek a vyčíslení převodu na Kč. Jednodušší pro podnikatele vidím paušál nákladů a tím pak nemusíte dokládat faktury. Původ zboží už je trochu problém, ale vím že např. Živnostenský úřad při kontrolách tohle vůbec neřeší. Tohle by jste museli dokládat snad jen v případě, že by vás někdo udal, že je to zboží kradené, což je extrém a řešit to tady nechci.

Co neobjednávat: Taky nedoporučuji objednávat si meče, mačety, kuše, funkční zbraně, rachejtle, petardy apod. Nejen, že se k vám to zboží s největší pravděpodobností ani nedostane, ale může se také stát, že u vás zazvoní kriminální policie s podezřením na terorismus. Například laserový zaměřovač na pistole a revolvery je možné si pořídit pouze na zbrojní průkaz, pokud si ho objednáte na Aliexpresu, na celnici zásilku zadrží a pro vás si přijde PČR, poté budete obviněni z nedovoleného ozbrojování. Po teroristickém útoku ve Francii v lednu 2015, budou kontroly přísnější a důkladnější a tyhle věci mnohem více sledovanější, takže na tohle buďte opravdu opatrní. Dále rozhodně nekupujte krajkované šaty a vůbec složitě ušité šaty! Foto šatů mají ukradené ze značkových E-shopů, modely jsou okopírované a provedení příšerné. Abych jen nehanil, elastické šaty pro moji manželku dopadly docela fajn a vypadají dobře. Takže čím jsou šaty složitější, tím víc by jste měli od nákupu upustit.

Obecně je zboží docela kvalitní, nečekejte ale žádný High-Tech. Za ty ceny dostanete zboží ve vysoké kvalitě, ale pořád je to Čína, nezapomínejte na to. Pod položkou zboží bývají velmi dobré fotografie, často i s detailním nafocením zipů, knoflíků, švů, podrážek apod. a dá se z toho odhadnout i tlouštka látky a kvalita. Vyzkoušejte nejdříve 1-2 ks, než začnete mít jistotu a budete se lépe orientovat na E-shopu Aliexpressu.

Jak získat víc: Pokud tušíte, že budete více objednávat na Aliexpressu, doporučuji se zaregistrovat i na penezenka.cz a ještě se vám vrátí 2% z každého obchodu. Občas se tam nějaký obchod sice nezařadí, ale domnívám se, že je to tím, že jsem se před nákupem nepřihlásil na penezenka.cz. Jsou tam i další bonusy, ale to si už přečtěte sami. Už takhle jim tu dělám reklamu, píšu to sem jen proto, že se tam dá taky nějaká ta kačka urvat.

Eva – Agent: Pokud selžou všechny refundace a reklamace, je tu pak ještě asistentka Eva (Eva – Virtual Agent 24 Hour Smart Response). Občas ji zahlídnete s okénkem pro komunikaci. Bohužel jednak neumí česky a jednak je to automat, který vás jen zasypává otázkami v angličtině a vy jen klikáte na váš problém co vás trápí. Bohužel to k ničemu nevede. Osobně s tím zkušenosti nemám a kolegové co to zkoušeli to nervově nevydrželi a odpojili Evu dřív, než se dobrali vysledku. Takže Evičce se klidně vyhněte.

Závěrem chci napsat, že za několik let, bude tento způsob obchodu úplně normální a jsem si jistý, že krachování různých butiků a obchodních řetězců bude díky Aliexpressu častější, než za krize, která nás v posledních 2-3 letech zasáhla. Mnozí z vás co váhají, tak neváhejte, stejně dřív nebo později se k tomu dostanete, až vám vaše kamarádky a kamarádi budou ukazovat, co si koupili na Aliexpressu. Koukám, na čtení asi masakr, ale je to opravdu jen základ, bez čeho se neobejdete. Věřte 2-3 obchody a budete vědět co a jak. Díky google translator se domluvíte i vy.

!POZOR! Poslední varování: Nakupování na Aliexpressu je velice návyková záležitost! :zed: Nerad to přiznávám, ale i já osobně jsem tomu dost propadl a když čtu vaše komentáře za tímto návodem, vidím, že v tom „rozhodně nejsem sám“. Když listuji v E-shopu, vždy mě nějaká blbost za 1-2$ přistane v košíku, prostě nedokážu odolat. Ono je to velice příjemné, když vám každý týden přistane ve schránce balíček s nějakou blbůstkou. Takže různých led žárovek do auta, blikátek, karabinek, naušniček, stojánků apod. doma máme spoustu. Takže dámy, bacha na to, je to opravdu hodně návykové!!! Pokud se z toho stane problém, doporučuji :pocitac:

– Přeji hodně štěstí a minimum nepovedených obchodů.

– Omlouvám se za chyby, maturitu sice mám, ale spisovatel fakt nejsem :palec:

P. S. Pokud zde přesto najdete nějaké chyby nebo dezinformace, popřípadě snad víte co by se sem dalo doplnit, NEpište to prosím do komentáře, ale napište mě to do emailu nebo do zpráv, opravím a doplním, ať je to takový ucelený a pravdivý návod na nákupy na Aliexpressu pro všechny, co chtějí začít. Zájem o to bude čím dál větší o tom nepochybuji. :mavam:

Opravdu poslední věc:

Moje nákupy na Aliexpress – pro vaši představu uvedu „výběr“ mých nákupů.

• hodinky 9,99$, vše OK, zboží podprůměr

• pánský opasek 4,39$, vše OK, pravá kůže, moc pěkné

• Hip-Hop tepláky 25,00$, vše OK, syn nadšen (18r.) a já nechápu+šok z ceny

• barevné legíny 4,32$, vše OK, pěkné

• bunda+kalhoty na lyže 32,97$, neodesláno – peníze vráceny

• bunda outdoor 19,76$, neodesláno – peníze vráceny

• tenisky mat. rifle 16,73$, vše OK, syn nadšen (12r.), cena vysoká :zed:

• fashion kabát 8,44$, neodesláno – peníze vráceny

• mikina 13,69$, vše OK, spokojenost

• boty – dám. lodičky 17,38$ vše OK, spokojenost!!! :dance:

• military tactical rukavice 5,50$, vše OK, max. spokojenost (celá rodina)

• sluchátka (špunty s ovládáním handsfree k mobilu) 0,80$, vše OK, spokojenost – kupuji prakticky nonstop, děckám to vydrží cca 3-5 měsíců.

• bunda outdoor 28,80$, (stejná jako uved. výše), problém: neměli ji na skladě, s prodejcem dohodnutá záměna za jinou bundu (ta byla dokonce o pár dolarů dražší), pak vše OK, dal jsem 5 hvězd a obdržel jsem moc velké poděkování, opravdu byli moc vděční. Asi to tam nemají kluci čínský vůbec jednoduchý, prý mají „velké tresty“ když objednávka nedopadne dobře. Problémek snad jen ve velikosti, normálně si v ČR kupuji XL, tuto bundu jsem si objednal ve velikosti 2XL, což mě bylo malý a nyní ji nosí můj kluk. Kdybych si ji objednal ve velikosti 3XL, bylo by to cajk. Opět připomínka na pozornost ohledně velikostí. :think:

• kabát šedý pro teenegera 28,97$, vše OK, syn (18r.) max. spokojenost

• obal na mobil 3,50$, vše OK, spokojenost

• příčešek do vlasů 7,59$, vše OK, spokojenost!!! U ženský úspěch :potlesk:

• sluchátka (špunty, vypadají jako ZIP, zip je opravdu funkční) 3,88$ vše OK, je to hit, děcka mě za ně rvali ruce, takže taky objednávám každou chvíli

• led žárovky do podhledů a lampiček GU10 9W 2,50$, vše OK, spokojenost, u nás stojí od 180 Kč nahoru. Za 100kč u nás jen 3W!!

• batůžek na opasek s řemínkem kolem stehna 7,72$, vše OK, spokojenost, taky HIT!

• minireprák (vajíčko) cca 15cm dobíjecí 9,97$, vše OK, super, má Bluetooth a SD slot, takže děcka to mají pořád v užívání

• elastické letní šaty 8,80$, vše OK, spokojenost!!! :potlesk:

• nabíječka USB (na mobil) 1×USB slot 0,99$, vše OK, spokojenost

• nabíječka USB (na mobil) 2×USB slot 1,99$, katastrofa! Hned první noc mě to vyrazilo asi po 2 hodinách nabíjení EL v celém bytě. Objednal jsem 2 kusy a ten druhý to udělal taky. Obě nabíječky jsou samozřejmě KO. Se sporem jsem „neuspěl“, protože jsem nebyl schopen doložit fotkou, že jsem byl 5 minut bez EL a že nabíječky jsou KO. O peníze jsem samozřejmě přišel! :cert:

• pánská peněženka 5,20$, vše OK, spokojenost

• dámská peněženka 4,99$, vše OK, spokojenost!!! :potlesk:

• mobil 159,99$, 4G, LTE, osmijádro, 16GB uložiště, 3GB RAM(!!!), 5,5″ display, Android 5.1, foťák s bleskem 13MP, vpředu foťák 8MP, všek OK, MAX. spokojenost, u nás podobný 15tis. Kč a výše!!! Doplácel jsem asi 1000Kč za dph a celní řízení.

• dámské rifle, třpytky, záhyby… 18,70$, vše OK, spkojenost!!! :potlesk:

• dámská bunda (spíš kabát) prošívaný šusťák (michelinek) 25,54$, vše ok, spokojenost!!! :potlesk:

• dětská péřová „značková“ bunda North Face 18,00$, dorazila ok, ovšem katastrofa, bunda nebyla péřová, ale polyester a téměř průhledná. Značka North Face byla ve skutečnosti N-orth Face. Vyvolal jsem spor, ale docílil jsem jen asi 8$ refundace. No klukovi se líbí, tak na jaro nebo podzim bude dobrá.

• batoh na notebook, barevný 32,00$, vše OK, asi moje největší zklamání na Ali. Zboží bylo nic moc, tenoučké stěny, provedení sice kvalitní, ale nedal bych za to ani 10$. U nás se tohle dá sehnat od 250-500,– Kč, takže tady jsem moc nevydělal. No klukovi se strašně líbí, nikdo jí prý na škole nemá a o to šlo, takže nakonec asi taky dobrý :P

• obojek pro výcvik psů 20,43$, vše ok, MAX. spokojenost. Je to vysílačka, která ovládá krabičku na obojku pípání, vibrace, elektrický šok (nastavitelný od 1-100), dosah 300m! Super věc, máme štěně Shiba-Inu, moc se jim poslouchat nechce, el. šok jsem použil 1×(!), vibrace 3×, od teď stačí jen zapípat a mám ji u nohy!

• svítící obojek 1,87$, vše OK, spokojenost. Obojek svítí nebo bliká po celém obvodě, je to opravdu super věc!

• žárovky LED GU10 9W cena za kus 2,20$/ks, 85 kusů! Spokojenost, původně byly v obchodě nabízeny za 2,50$/ks, ale asi po 14 dnech domlouvání jsme se dohodli na ceně 2,20$/ks. Bohužel balík vážil 3,50kg a prodejce ho musel poslat přes DHL a na to navazuje můj příspěvek ohledně proclení na celnici mimo DHL. Vše šlo hladce, od zaplacení, po přepravu, proclení až doručení a ve finále i mojí spokojenosti, protože žárovky jsou kvalitní a zatím bezporuchové. Jen uvádím, že 9W LED GU10 prakticky v ČR neseženete a 7W od 150,– Kč/ks nahoru, takže úspora cca 4.000,– Kč!!!

• dámské plavky černé 5,39$, vše OK, spokojenost!!! Úspěch :potlesk:

• Pak jsem nakupoval spoustu různých blbostí, USB do zapalovače u auta, řetízky, myši k PC, různé kabely k audio nebo video, rukavice, čepice, šály, držáky na mobil do auta nebo na stůl atd. atd. atd. a vše v podstatě bez problémů. Pokud zboží nedorazilo, vždy jsem dostal všechny peníze zpět.

10.01.2015 Vyt­voření návodu

10.01.2015 Oprava clo a DPH

14.01.2015 Do­plnění: košík a platba, daňový doklad, obezřetnost

04.02.2016 Do­plnění: celní řízení, platební karta, měna, poslední varování, nákupy, drobné doplnění

17.03.2016 Do­plnění: správa účtu, sleva na objednávce, zásilka doručovaná DHL a celní řízení ve vlastní režii, reference žárovky GU10 85 kusů, dámské plavky

31.03.2016 Do­plnění: Možnosti nákupu, Zboží dorazilo

04.04.2016 Do­plnění: Platnost karty, Výrobky a jejich provoz, úplné znění článků EU 9. a 10.

XXX Nahoře v odstavci Zboží dorazilo jsem uvedl, že vkládám celou citaci těch článků 9 a 10, které se zmiňují ve žluté samolepce od celnice: Goods not fulfilling the conditions prescribed by Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the European Economic Community. Tady to je

AJ:

Article 9
1. The Community shall be based upon a customs union covering the exchange of all goods and comprising both the prohibition, as between Member States, of customs duties on importation and exportation and all charges with equivalent effect and the adoption of a common customs tariff in their relations with third countries.

2. The provisions of Chapter 1, Section 1 and of Chapter 2 of this Title shall apply to products originating in Member States and also to products coming from third countries and having been entered for consumption in Member States.

Article 10
1. Products having been entered for consumption in a Member State shall be deemed to be products coming from a third country in cases where, in respect of such products, the necessary import formalities have been complied with and the appropriate customs duties or charges with equivalent effect have been levied in such Member State and where such products have not benefited by any total or partial drawback on such duties or charges.

2. The Commission shall, before the end of the first year after the date of the entry into force of this Treaty, lay down the methods of administrative co-operation to be adopted for the application of Article 9, paragraph 2, taking due account of the need for reducing as far as possible the formalities imposed on trade.

Before the end of the first year after the date of the entry into force of this Treaty, the Commission shall lay down the provisions applicable, as regards trade between Member States, to goods originating in another Member State in whose manufacture products have been used on which the appropriate customs duties or charges with equivalent effect in the exporting Member State have not been levied or which have benefited by a total or partial drawback on such duties or charges.

When laying down such provisions, the Commission shall take due account of the rules for the elimination of customs duties within the Community and for the progressive application of the common customs tariff.

ČJ (přeloženo přes translátor):

Článek 9
1. Společenství je založeno na celní unii týkající se výměny veškerého zboží a který zahrnuje jak zákaz, jak mezi členskými státy, od cla při dovozu i vývozu a všech poplatků s rovnocenným účinkem a přijetí společného celního sazebníku ve jejich vztahy se třetími zeměmi.

2. Ustanovení kapitoly 1 oddílu 1 a kapitoly 2 této hlavy se týkají výrobků, které pocházejí z členských států, jakož i těch výrobků pocházejících ze třetích zemí a které byly propuštěny do volného oběhu v členských státech.

Článek 10
1. Výrobky, které byly propuštěny do volného oběhu v členském státě se považují za produkty pocházející ze třetí země v případech, kdy jde o takové produkty, nezbytné dovozní formality byly splněny a příslušná cla a poplatky s rovnocenný účinek byly vybírány v tomto členském státě, a pokud takové produkty nevztahoval žádným úplného nebo částečného navrácení na těchto cel nebo poplatků.

2. Komise před uplynutím prvního roku ode dne vstupu této smlouvy v platnost, stanoví způsoby správní spolupráce, které mají být přijaty pro použití článku 9, odstavec 2, přičemž se bere v úvahu o potřebě snížit co nejvíce formality uložené na živnostenský list.

Před koncem prvního roku po dni vstupu v platnost této smlouvy, Komise stanoví předpisy použitelné, pokud jde o obchod mezi členskými státy, aby zboží pocházející z jiného členského státu, na jehož byly vyrábějí produkty používané na které příslušné cla a poplatky s rovnocenným účinkem v členském státě vývozu nebyly dosud vybrány nebo pro něž bylo podle úplného nebo částečného navrácení na těchto cel nebo poplatků.

Při stanovení těchto opatření vezme Komise náležitě v úvahu pravidla pro odstranění cel uvnitř Společenství a pro postupné uplatňování společného celního sazebníku.

Napsat komentář